Nieuwjaar(spuzzel)

6 januari 2016 - Pohang, Zuid-Korea

Het nieuwe jaar is aangebroken en ik heb kunnen genieten van een stille nacht. Waar we in Nederland alles van huisdieren tot oorlogsveteranen de doodschrik bezorgen (waar ik overigens vrolijk aan meedoe), is het hier normaal om vooral vroeg naar bed te gaan. Mensen staan dan ook heel vroeg weer op en gaan de zonsopgang bekijken. Nu kwam ik er pas later achter waar ze dat doen, anders was ik er wel bij geweest.

In plaats daarvan ben ik met twee Indische collega's naar de bios geweest. De film heette "The last witch hunter". Toen we na de film aan het praten waren, kwam ik er achter dat Indiërs heksen alleen maar uit Hollywood kennen. Wij kennen heksen uit sprookjes, noemen een paddestoelkring een heksenkring en zijn bekend met het fenomeen heksenjacht(de middeleeuwse variant). M'n collega's gaven het aan raar te vinden dat mensen in Harry Potter op bezems vliegen, waar komt dat ineens vandaan? Nu hebben ze natuurlijk een punt, als je ook vliegende auto's hebt...

Na de bios gingen we naar een Indisch restaurant. Zowel voor Koreanen als voor Indiërs geldt dat je niet zelf iets besteld, maar alles als tafel. Per persoon heb je een mandje naan(brood), maar als tafel krijg je een aantal schenkschaaltjes met bijvoorbeeld curry. Je mietert daar iets van op je bord en werkt dat weg met naanbrood en je handen, dan mieter je iets van een ander gerecht op je bord en ga je weer naan kanen. Indiërs smakken bijna niet. Het is onvoorstelbaar hoe fijn dat is. Tijdens een group meeting was iemand recht achter me koekjes aan het eten, luider smakkend dan wat ik ooit in Nederland heb gehoord. Ik heb niets van de hele presentatie meegekregen, dat terwijl ik in Nederland smakken meestal niet zo erg vind.

20151231_185802(0)

Saillant detail: één van de curry's was te scherp voor Roy (links), maar ik kon hem -de curry- met enige moeite wegwerken (al heeft Roy inmiddels een vliegticket naar huis geboekt). Ik denk dat ik nu officieel ingeburgerd ben.

We hebben de avond gevierd in een bar in de buurt, die bleek voor 90% met buitenlanders gevuld te zijn. Hartstikke gezellig. Ik heb geen foto's gemaakt, maar een paar week ervoor had ik in de bar op de campus gezeten met een aantal internationale studenten die op het punt stonden naar huis te gaan. Dus een fotootje.

20151217_234757

Op 2 januari kreeg ik een pakketje, dank u Sint Nieuwjaarsje! De stroopwafels en chocoladepepernoten zijn een duidelijk beter succes (bij de Koreanen) dan de drop. Het absolute hoogtepunt uit het pakket is toch wel het broodbeleg. Ik heb twee maanden op jam geleefd, iets wat ik eigenlijk veel te zoet vind. Nu heb ik eindelijk sandwichspread. Ik heb dan wel geen koelkast, maar ik heb enkel glas en da's praktisch hetzelfde.

20160102_173635

Nu de AIVD kerstpuzzel en de ND nieuwjaarspuzzel weer geweest zijn, heb ik er eentje voor u. Onderstaande foto is een menukaart, wat is er te eten? Het plaatje op deze pagina geeft aan welk geluid bij welk teken hoort. U mag google naar hartelust gebruiken, maar uw cryptische-puzzel skills komen meer van pas. Ik zal u op weg helpen door het 4e gerecht te vertalen: 치킨 (chikkin) 가스 (kasu, gasu, kaseu, gaseu). Het eerste betekent kip en het 2e betekent letterlijk 'gas', maar in dit geval 'gefrituurd' (want daar komen belletjes vanaf). Samen wordt dit 'Chicken cutlet'.

20151222_121821

Als toegift nog een paar willekeurige plaatjes.

1450921778859

In Korea hebben ze om begrijpelijke redenen nog steeds dienstplicht. Bovenstaande foto kreeg ik van iemand die daar net aan begonnen is.

20151219_173652

In Nederland zijn er shirts te koop met diverse Chinese, Japanse of Koreaanse karakters. Waarschijnlijk hebben die net zo'n diepe betekenis.

20151224_181423

Had hem al eens op facebook gegooid: De keuken van een Italiaans restaurant waar ik soms eet. Ze verkopen hier bijvoorbeeld pizza go-ru-gon-chol-la en kkal-chon-ne.

1. Wim:
    Hoi Erik,

Leuk verhaal weer van je. Plezier met je verlate Sintpakket. Die zal inmiddels wel op zijn. En je puzzel? Daar ga ik mij niet aan wagen! Ik reken erop dat als je terug bent deze gerechten gaat maken en dat wij er ook een keer van mogen genieten. Het ga je goed!

Hartelijke groeten,

Wim.
  2. Erik:
    Hey Wim,

Ik ben zeker van plan een Koreaanse maaltijd neer te zetten als ik weer in Nederland ben. Het zou niet zo heel moeilijk moeten zijn, als ik de wat obscure ingrediënten (zoals inktvis en kimchi) weglaat, maar dat wordt me vast vergeven.

Met vriendelijke groet,
    Erik
  3. Papa:
    6 januari 2016
    Op de menukaart lees jij kip, volgens mij zijn het hanepoten.
    Jouw leven lijkt te bestaan uit werken, eten en slapen. Vergeet niet te fietsen anders word jij een plofkip.
  4. Nelleke Mol:
    11 januari 2016
    Ha Erik,
    Weer met plezier je ervaringen gelezen. Blijf aub schrijven. Mogen wij ook een keer Koreaans komen eten als je weer thuis bent?
  5. Erik:
    12 januari 2016
    Hey mevrouw Mol,

Stiekem heb ik al een concept-maaltijd in m'n hoofd voor als ik terug ben. Het lijkt me hartstikke leuk om Koreaans te koken voor diverse mensen. Bonus: ik mag toekijken hoe iedereen met eetstokjes klooit.