Lekker eten en smerige koffie

28 november 2015 - Pohang, Zuid-Korea

Het is alweer zo'n 2 week sinds dat ik voor het laatst een blog heb gepost, tijd voor een nieuwe. Een grappige observatie aan mezelf: ik begin meer en meer in het Nederlands te denken, zal wel een tegenreactie zijn.

Vorige keer had ik net mijn fiets gekocht, maar inmiddels heb ik een groot deel van de stad doorkruist. In het fotoalbum 'pohang' staan nu een paar foto's van Jukdo Market. Een gebied ter grootte van de grote markt+vismarkt in Groningen, grotendeels overdekt en iedereen verkoopt krabben. De geur is onbeschrijfelijk. Op de terugweg kwam ik langs de rivier, aan de overkant zit Posco (staalindustrie), daar heb ik het volgende plaatje geschoten.

20151121_195349

Aangezien het hier 's nachts nogal koud wordt en mijn kamergenoot de ramen constant openzet, ben ik op jacht gegaan naar een fleecedeken. Het was dat, of ik moest een Vietnamees die gebrekkig Engels spreekt en bijna nooit thuis is als ik er ben leren de ramen dicht te houden. Achteraf gezien is dat laaste makkelijker.

Afijn, mijn jacht begon in een winkelketen genaamd "HomePlus" (foto hieronder). Het heeft wel wat weg van een V&D, waar de kleding per merk een soort eilandje heeft. Waarschijnlijk zijn dit eenmanszaken, de stijl verschilt flink van winkel(tje) tot winkel(tje), de 'muren' zijn soms lege dozen en de kassa staat op de grond (bovenste foto, de voorgrond is 1 complete winkel. De kassa is onzichtbaar, want die staat op de grond). Er is ook een schoenenafdeling ter grootte van een scapino en langs de randen zitten (een stuk of 6) winkels die merkkleding verkopen en wel wat weg hebben van een Jack&Jones of G-star. Je kan er ook eten kopen: ik heb in ieder geval een bakkerij, hotdogwinkel, starbucks rip-off, McDonalds, Burger king, KFC en een Noodlezaak gezien.

20151121_174850

20151121_174909

Maar je raadt het al: geen fleecekleed te bekennen. Gelukkig was dit alleen nog maar de begane grond. Er was nog een verdieping die als supermarkt/action fungeerde, nog een verdieping met damesmode, herenmode en een verdieping met een winkelcentrum (voor Maarten: http://inception.davepedu.com/). Een gedeelte van die verdieping was ingericht om er te kunnen eten. Er was een centrale kassa waar je betaald, voor de rest waren er een hele rij keukens van 20 m2 die als een mini-restaurant fungeren. Je moet je eten ophalen aan de balie en na afloop daar je vaat weer achterlaten. Erg lekker eten en goedkoop.

20151121_181401

Op de terugweg zag ik een starbucks rip-off die "Dutch coffee" verkocht. Americano is hier normaal, dit bestaat uit 1 deel koffie van matige sterkte (ook wel espresso genoemd hier) met 4 delen heet water. Dutch coffee bestaat uit een beker gevuld met ijsklontjes en aangevuld met Americano. Ik weet niet wat erger beledigd is: mijn nationale trots of mijn smaakpupillen.

20151122_135101

Ik kwam nog een 2e HomePlus tegen, een paar straten van de 1e vandaan. Ik had verwacht dat ze andere dingen verkochten, maar ze bleken bijna identiek. Toen ik naar buiten liep kwam een rokende hangjongere met z'n vrienden naar me toe. Ik wilde juist een omweg gaan nemen toen hij naar me wees en "handsome" zei. Hun schoonheidsideaal bestaat uit lang, blank en ronde ogen, dus dit is niet de eerste keer dat mensen op me afstappen. Tijd om een bekende grafiek (http://allhumorpic.com/wp-content/uploads/funny-chart-beautiful-James-Blunt.jpg) te updaten:

beautiful

Hoewel ik nog geen fleecedeken heb, brei ik (haha) er een eind aan. Als afsluitertje dit gedicht, wat mijn ochtenden (zowel hier als in NL) precies beschrijft:

Coffee, coffee, coffee,
Coffee,
Coffee, coffee,
Everyone shut up,
Coffee

1. Maarten:
    28 november 2015
    Uh oh al je zwakke plekken, overleef je daar nog wel? Vroeg uit bed, slechte koffie, gelukkig strelen ze je ego, anders had ik je morgen weer thuis verwacht. ;P

P.S. smaakpApillen, yes i know i'm an a-hole.
  2. Erik:
    28 november 2015
    Vroeg uit bed, slechte koffie en maar 1 spelfout. Tijdens het typen was dat nog gemiddeld 1 per woord o.O
  3. Wietse & Geke:
    28 november 2015
    nou, dat smaakpUpillen is zo gek nog niet hoor; kinderprogramma sinds 2014 van 24kitchen. Of help ik je zo niet, Erik? ;)
  4. Mam:
    Hoi
    Mijn smaak....... hoeven niet getest maar ik lees met smaak jouw verhaal.
    Het is net of ik het zelf beleef.
    En wat dat handsome betreft, pas maar op dat je er niet ijdel van wordt!
  5. Mam:
    5 december 2015
    Hoi Erik, we hebben oma net de foto's laten zien en ze heeft de reacties gelezen. Ze vond het prachtig en je krijgt de groeten van haar. Ook wenst ze je een fijne tijd.